torsdag 31. desember 2009

Våryr på årets siste dag!

Heldigvis har solen snudd og det går mot lysere dager i Helenas rom og sånn ellers også. I butikken er det kommet nye vårlige og sommerlige varer fra Rice. Temaet denne kommende sesongen er Sunkissed - deilige klare sterke farger som minner oss om late ettermiddager i hagen eller på stranden. Deilig å drømme litt:-D 

Når solen begynner å varme utpå vårparten og det spirer og gror, er det lurt å tenke på grønnsakshagen. Det er ikke sikkert man kommer lenger enn å tenke på den ( i mitt tilfelle har jeg drømt meg bort i åresvis om en frodig hage med bærbusker, frukttrær og roser - foreløpig er den full av Rhododendron; Bergens nasjonalblomst og enda mer full av ugress og en snegle eller syv. Men, det er som sagt deilig å drømme litt....) 

En god start på en dyp kjærliget for grønnsaker for både liten og stor, kan være disse superfantastiske heklede utgavene nydelig buntet og klar for kokkelering. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg elsker gulrøtter. Det er min nr. 1 grønnsak både dampet og rå. Jeg har til og med laget en skjærefjøl dedikert gulrot og løk engang på sløyden for langt tilbake. Det er svært lite sirlig skrevet inn med sviapparat i trestykket, med mønsterteksten i blyant fremdeles godt synlig. Jeg har ikke engang prøvd å treffe blyantstrekene....Antageligvis hadde jeg hatt mye større glede av å hekle etpar gulrøtter eller en reddik i håndarbeidstimen. Men nå har noen andre heklet de for meg og de har jammen gjort en god jobb!

Gode grønnsaker trenger gode vekstvilkår. Disse oppbevaringsboksene utformet som et drivhus kommer i 3 størrelser og de har plass til både lekemat og lekeblomster og lekedyr, som f.eks. Frodil og Lucy og Lilly og Cathy og Cleo. Siden de er rosa og turkis forestiller jeg meg at de fenger de små gartnerinnene mer en gartneren som heller vil være mekaniker og lagre ting i garasjen akkurat som pappaen.

 
Det er nå engang slik at for de som er så heldige å ha en garasje til bilen, er det nesten aldri plass til bilen der. Vi har garasje og den er bitteliten. Vi kjøpte faktisk bil etter garasjedørmålene! Men, det er utrolig hva det er plass til der. Tomflasker, snegledreper, umontert trillebår, ekstra plank sånn i tilfelle vi skal bygge noe på sparket, en sykkel uten luft i dekkene, pappesker, oljeovn, en stygg juletrefot, ekstra fliser tilfelle noen går i stykker ( vi har nok til å erstatte gulvet 2 ganger, men man vet aldri...)osv. osv. etc. 
 
Når man sliten etter en lang økt i drivhuset eller garasjen skal ordne seg noe godt til middag, f. eks. heklet tomatsalat med heklet reddik og en dæsj med asparges, må man ha noe staselig å spise på. Kopp med to håndtak gjør lettere å drikke helt på egenhånd og en dyp tallerken gjør at maten holder seg på plass. 

 
Er det lørdag hadde det vært deilig med dessert - hva med å tilby en strikkekake fra tante elins strikkerier? Lekemat er veldig fascinerende for små (og store!) og kan være med å vekke interessen for tilbereding av mat og ikke minst spise den! Det er fullt mulig å skeie ut med en strikket cupcake mener nå jeg. Dessuten kan man dele med Frodil og Lucy og Lilly uten søl og griserier.

Foto: helenasrom.no
På dette bildet er det faktisk også med twist i glass - kjøpt i Venezia av Helenas pappa da han var liten og søt. Kakespising og annen spising trenger jo faktisk ordentlige skjeer. De kan også brukes som kaffeskje for mor og kakao til far, eller til is!!! I butikken har vi noen langstilkede skjeer i saftige Sunkissed farger.


Vi i Helenas rom ønsker alle et riktig godt nytt år med gode vårvibber din vei!
Alle bilder fra Rice dersom annet ikke er oppgitt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...