fredag 18. mars 2011

Et eventyr i 13 bilder på bergensk.

No må dåkke komme, 
sa skilpaddemamma til de 3 ugifte døtrene sine,
Vi skal ut på tur!
Men vi gidder ikkje pakke,
sa de 3 ugifte døtrene.

Eg har ringt til Frode og Frodil,
sa skilpaddemamma.
(Hon gadd ikkje pakke hon heller skjønner du, 
det var nåkke hon skulle se på Bliss.)
De kommer hvis de får kake.
Skal eg bake? skrek den minste ugifte datteren.
(hon satt å chattet på Facebook og hadde egentlig ikkje tid.)
Nei, eg har kjøpt nåkken hos tante Elin, 
sa skilpaddemamma.
De er nystrikket og rett fra pinnen.

Hallaisen! Er det her det e fest? sa Frode og blunket.
(han var kjent for å vere en kjuagutt.)
Skal du ha med alle de skeiene Frodil, ka det går i?
De e på tilbud,
sa Frodil.
Et kupp!

Eg skal gi deg kupp eg, sa Frod´n til Frodil
og kilte hon i øret.
(De hadde akkurat forelsket seg nedi Loddefjord.)
 
 
No må dåkke slutte å nusse i kofferten min,
sa skilpaddemamma
og vere forsiktig med kakene. De e nystrikket.
Har dåkker pakket nok skeier?

Og ta med nåkke å skrive med og på,
sa ekornet.
Han løp over isen så fort han kunne og hev seg oppi.
Ikkje godt å vite når en har lyst å lage papirfly, vet dåkker!


Skal vi gå då?
De e nydelig ver på Ulrikkens topp i dag.

Skilpaddemamma, de 3 ugifte døtrene og gjengen fra Loddefjord
gikk lang og lenge og lenger enn langt
og møtte plutselig en forskrekket robot,
som plukket epler.


Ka de går i? spurte Frod´n.
Eg har mistet sommerfuglbiteleken min.
Eg tror den har fløyet hem til Ohio.
Vi får vel hjelpe å lete sa skilpaddemammaen,
men ka du skal med en biteleke, du som ikkje har tenner,
nei det ekje godt å si.
Kan du ikkje heller gnage på en kake?
(hon var begynt å bli sulten)

Roboten så forskrekket på henne.


Å guud, der var den jo sa den forskrekkede roboten.
Eg hadde den i lommen.
E de mulig?, sa den 2 ugifte datteren.
(hon hadde ingen tålmodighet med roboter etter en episode for en tid tilbake. 
Hon hadde tapt et robot-race, sa ryktene...)

No e det på tide med mat, 
sa skilpaddemamma til de 3 ugifte døtrene.
Fram med kakene og sørg for at dåkker pakker
opp nok skeier, Jan Eggum er 60 år i år!
(Ka har det med saken å gjøre, undret den 1 ugifte datteren,
men hon var klok nok til ikkje å spørre.)


Jenten i skogen var allerede kommet og hadde tatt med seg nåkken venner.
Ja, ja sa skilpaddemamma. Så lenge vi har nok skeier, e det greit!

Gosh a mei!, sa jenten. Eg e forspist!
De åpnet boksen for å se og der spratt det frem
en krokodille som danset Rumba.
E det kastanjett-trim? spurte skilpaddemamma.
(Hon hadde sett nåkke reklame for nåkke sånt på Twins.)

Her e ikkje verendes, sa jenten i skogen og satte seg i båten.
Eg tar med nåkken skeier!

Vi får vel tusle hem,
sa skilpaddemamma.
Kan nåkken finne ut ka vei det e?

De bygde seg et høyt tårn og tittet over skyene.
Ka ser du? ropte den 2 ugifte datteren til Dådyret på toppen.
Eg ser nåkken som skal til månen.
Til sjøss?
(Froden lurte på om hon var tussete....)


Frode tittet inni raketten for å se om han kunne finne ut om de skulle
til månen eller til sjøs.
Der tittet reve-enken ut. Hon hadde bursdag og hadde booket tur
der alle måltidene var inkludert.
Har du nok skeier? spurte Frod´n.
Grådig mye kake.
Skal vi dele?

Han spiste en kake og gikk tilbake til gjengen.
De skal på charter, sa Frod´n.

Vel heme, ville Frodil skrive sang om det som hadde skjedd den dagen.
(Hon følte seg lyrisk, muligens etter alt pratet om Jan Eggum.)
Hon tok fram notisbøkene sine. 
De var så fine alle sammen, så hon klarte ikkje velge.
Hvis eg skriver sangen med lilla,
så går det nok greit tenkte Bodil.
(Hon tenkte mye på farger og trær og litt på kaffe.)

-Fin-

Velkommen til helenasrom.no
















2 kommentarer:

  1. Verdens søteste eventyr! Nå koste jeg meg godt! :)
    God helg, hele den fine Helenafamilien!

    SvarSlett
  2. Riktig god helg tilbake til alle 6 i Kringlaheimen:-D

    ps. og tusen takk for bildet vi fikk av gjengen på søndagslunsj noen uker tilbake. (Er desverre slitsom glemsk!)

    Happy fredag!!!!:-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...